תותבות

כירוגיה

חניכיים

עששת ומניעתה

עששת היא מחלה זיהומית, במהלכה זגוגית השן (אמייל) נהרסת כתוצאה מפעילות חיידקים על השיניים. הגורמים לעששת מגוונים, ומחלה זו עשויה לגרום לאי נוחות, להפרעה בלעיסה או בדיבור, לכאב ואף לפגיעה באסתטיקת הפה. גורם נוסף לעששת קשור בצריכת סוכר מוגברת, הפרשת הרוק, הרכב השיניים בפה האדם והרגלי היגיינת הפה. קיימים ארבעה סוגי עששת: כותרתית (הכוללת שני סוגים – עששת משטחים חלקים ועששת חרירים וחריצים), שורשים, נעצרת, דוהרת וחוזרת. סוגים אלה קשורים לרוב לגורם לעששת,למשל עששת שורשים מתפתחת בקרב אנשים שסובלים מנסיגת חניכיים, לרוב מבוגרים. עששת דוהרת, לדוגמה, מתפתחת בעיקר בקרב ילדים קטנים, לרוב מתחת לגיל 6, בשל צריכה מוגברת של ממתקים ומשקאות מתוקים.

הגורמים לעששת ושכיחותה באוכלוסיה

עששת מופיעה ברשימת בעיות הבריאות הנפוצות ביותר ב-100 השנים האחרונות. היא הסיבה המובילה לאובדן שיניים, ופוגעת באנשים בכל הגילאים. היא משפיעה על היכולת ללעוס ולאכול, לגרום לכאב ובמקרים קיצוניים אף לפגוע במראה וברווחה החברתית של האדם הסובל ממנה. זיהום זה נוטה לפגוע במיוחד בילדים, אולם כאמור כל אחד פגיע בפניה. גורמים רבים יכולים ליצור מצב שכזה: חיידקים אשר נמצאים ברובד חיידקים על השיניים, אשר קיים שם באופן תמידי, צריכה תזונתית מוגברת ותכופה של סוכרים, איכות הרוק המופרש בפה וקצב הפרשתו, וכן מבנה השיניים והרכבן. אנשים שיש להם שיניים צפופות ובעלות חריצים עמוקים יותר מועדים לעששת.

מניעת עששת והטיפול בה

"הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה" – הדבר נכון לגבי מחלות רבות, וכך גם לגבי עששת. בדיקה תקופתית אצל רופא שיניים באופן סדיר, במסגרתה מתקיימות בדיקות קליניות של השיניים ושל רקמות הפה, וכן מתבצע צילום רנטגן. הצילום חשוב לגילוי מוקדי עששת במשטחי השיניים שאינם נראים לעין. בדיקת רופא מאפשרת גילוי מוקדם של המחלה הזיהומית, ומאפשרת לנו לטפל בה בהתאם. מהרגע שנמצאה עששת התחלתית, קיימות כמה אופציות לטיפול. ראשית, אם העששת לא התפשטה יותר מדי, מומלץ להגביר את צריכת הסידן, ולהשתמש בתכשירי היגיינת פה שונים שיש בהם פלואור: ג'ל למריחה מקומית, משחת שיניים שונה, מי פה וכדומה. טיפול אפקטיבי מאד הוא איטום חריצים וחרירים, אשר מתבצע אצל רופא השיניים. הרופא מצפה את משטח הלעיסה בשן בחומר דמוי פלסטיק, אשר מונע הצטברות של שאריות מזון בחריצי השן. מדי פעם, יש לבדוק את תקינות הציפוי אצל הרופא. במקרים בהם העששת כבר התפשטה, יש לבצע טיפול "שחזור שן" – טיפול שרוב האנשים קוראים לו "סתימה".

ד"ר יואן יוסקו - Dr. Iuscu Ioan   |   שדרות גושן 53, קרית מוצקין     |   טלפונים: 04-8713963, 052-2418435   |   פקס: 04-8713963

הפעל נגישות

בניית אתרים